Crowdfunding – ABC

Crowdfunding er ikke helt nytt, men foreløpig er det relativt lite brukt i Norge. Ei av ganske få som har god oversikt over tema i Norge, var gjest på vår Gründerfrokost denne måneden. Camilla Andersson, som er styreleder for Norsk Crowdfunding Forening, gav oss en ryddig og oversiktlig ABC.

Det norske ordet for crowdfunding er «folkefinansiering». Det de fleste forbinder med begrepet, er at dersom et selskap lager et nytt produkt/tjeneste, så kan selskapet lansere dette på en side som åpner for at hvem som helst kan betale inn en liten sum, eller forhåndsbestille produktet, mot rabatt eller forkjøpsrett osv. På denne måten kan selskapet, dersom de har en vellykket kampanje, samle inn nok penger fra «fansen» til å starte produksjon eller komme seg et skritt videre mot lansering. Dette er en av fire ulike typer folkefinansiering.

Belønningsbasert crowdfunding (Reward)

Som regel forhåndsalg av et produkt eller en tjeneste, for å finansiere utvikling og produksjon.

Donasjonsbasert crowdfunding (Donation)

Innsamling av penger i form av gaver, oftest brukt av ideelle lag og organisasjoner til veldedige formål.

Lånebasert crowdfunding (Lending)

Selskaper som trenger kapital kan låner større eller mindre beløp fra flere lånegivere (”crowd”) i stedet for i banken. Ofte usikrede lån.

Aksjebasert crowdfunding (Equity)

SMB eller Startups som har behov for vekstkapital, utsteder aksjer som selges til potensielle investorer gjennom rettede emisjoner.

I Norge er vi faktisk dårligst i Skandinavia på å bruke denne metoden for finansiering pr. dags dato, det vil med andre ord si at potensialet er veldig stort. I 2017 var markedet i Norge på 40-60 millioner NOK. I Finland finansierte til sammenligning crowdfunding over 400 millioner NOK  til startups allerede i 2016.

Det var ingen tilbydere av aksjebasert eller lånebasert crowdfunding i Norge før i 2017, og markedet estimeres til 400-600 millioner NOK for aksjebasert og 600-800 millioner NOK for lånefinansiert crowdfunding de neste 2-4 årene. Det er nå plattformer med konsesjon også i Norge. Her er forskjellige løsninger etter hvor store kampanjer man vil kjøre, hvor mye arbeid man vil legge i det selv og hvor mye penger man skal ha tak i. Camilla Andersson er involvert i to ulike selskap innenfor Aksjebasert Crowdfounding.

  • Plattform med konsesjon som skal hjelpe modne bedrifter med å finne eksterne investorer nasjonalt og internasjonalt (kampanjestørrelse 5-50 millioner NOK)
  • SPARKUP er et digitalt verktøy som hjelper bedrifter med å finne investorer i sitt eget nettverk
    (kampanjestørrelse 1-4 millioner NOK)

Crowdfunding = En mulighet for oppstarter til å finne finansiering til sine prosjekter, og en mulighet for investorer å finne de oppstartene de vil putte penger i.

Det var ca 40 deltagere på gründerfrokosten denne gangen, og tilbakemeldingene er overveldense gode. Dette var et tema som traff godt, og ikke minst har Camilla Andersson evnen til å formidle på en god og forståelig måte, slik at vi nå føler oss litt klokere om crowdfundingens ABC.

 

 

Del artikkelen:

Beerenberg – Accelerate 2 Business

Beerenberg har et omfattende teknologiutviklingsprosjekt i gang, kalt «Accelerate 2 Business» (A2B). Prosjektet har flere trinn både på kort og lang sikt. En del av dette arbeidet har de valgt å gjøre sammen med ProtoMore. De har ... Les mer »

Besøk fra Innovative Opplevelser

Innovative Opplevelser er en klynge med reiselivsaktører som driver med opplevelsesturisme, hovedsaklig i Nord-Norge. De var på besøk hos oss i InnovasjonsLABen for å se hvordan vi jobber, og ha ... Les mer »

AKTUELT ARKIV

  • november 2018
  • oktober 2018
  • august 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • juni 2017
  • mai 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februar 2017
  • januar 2017
  • desember 2016
  • november 2016
  • september 2016
  • mai 2016