Fagskolene i fylket slås sammen – får hjelp til å løfte blikket med Protomore

Fagskolene i Ålesund og Kristiansund slår seg seg sammen til én enhet. Hvordan rigge en prosess som kommer studenter og ansatte til gode?

To offentlige fagskoler i hver sin by skal samles til én felles organisasjon. En serie med workshoper på Protomore hjalp lærere, rådgivere og administrasjon ved fagskolene å bli enige om hvordan de kan jobbe for å lage gode tilbud og opplevelser for studentene i framtida.

– Det er «fole» godt å komme ut på Protomore, det er en god plass å få tid til å tenke de litt større tankene som gjerne forsvinner i arbeidshverdagen på kontoret. Å få tid til å sitte og tenke i lag er viktig, sier Kariann Flovikholm, fylkesutdanningssjef Møre og Romsdal fylkeskommune.

(saken fortsetter under bildet)

Ansatte, samarbeidspartnere og studenter jobbet sammen for fremtidens fagskole i Møre og Romsdal.

Omstilling i fagutdanning

Kariann Flovikholm,

Kariann Flovikholm, fylkesutdanningssjef i Møre og Romsdal.

Det offentlige fagskoletilbudet i Møre og Romsdal er organisert gjennom fagskolen i Kristiansund og fagskolen i Ålesund. Fagskolene finansieres via tilskudd fra staten og bevilgninger fra fylkeskommunen.

Fagskolene har hatt en utfordrende driftssituasjon over lang tid. Driftsutgiftene har vært høyere enn de tildelte rammene. Omstilling måtte til, og fylkestinget besluttet at fagskolene skulle slås sammen.

– Vi hadde et vedtak å forholde oss til fra fylkestinget. Det handlet om å få innspill og fasilitering til den første, innledende fasen. Det er to ulike kulturer som skal slås sammen, og de har ulike innfallsvinkler inn i prosessen. Vi vet at det er viktig å finne et felles ståsted i starten og tenke litt  i lag. Vi kjenner til Protomore og vet at de er flinke på dette, sier fylkesutdanningssjef Flovikholm.

– Den felles forståelsen for hvordan framtida skal se ut er med på å prege den videre prosessen. Vi var så heldige at vi fikk til å samles, selv i Koronatida, og at de ansatte ble kjent på tvers, og oppdaget at de tenkte veldig likt selv om de ikke har hatt så mye kontakt tidligere, har hatt god effekt. Det tror jeg var kjempeviktig for stemninga i og holdninga til prosjektet. Vi ser at vi vil det samme. At alle de ulike prosjektgruppene drar i samme retning, jobber mot samme mål.

Jobbe på avstand sammen

Geografisk avstand mellom de to byene er én ting. Avstand i tankesett er en annen.

– Vi hadde flere forventninger til prosessen i forkant. Å få en tydelig retning, bli ett miljø, se på posisjonering av fagskolen i Møre og Romsdal, mobilisere, revitalisere og skape engasjement og slik utvikle organisasjonen, sier fylkesutdanningssjef Flokvikholm.

Hvordan vil du betegnet samarbeidet?

– Kjempebra! Protomore har vært lydhøre, spørrende, de satte seg godt inn i prosjektet i forkant, så vi kunne gå rett på sak og det føltes relevant for de som var med på samlingene. God planlegging der vi ble godt involvert, så de var sikre på at de traff. Det synes jeg var veldig bra. Pluss at de kan komme med innspill til prosessen, og det er flott, sier Flovikholm.

Prosesslederne la opp prosessen for både faglig og sosialt utbytte.

Per Alfred Nordaune Holte

Per Alfred Nordaune Holte, prosessleder i Protomore.

– Vi så det som god inngang å samle seg om utfordringer som handlet om hva elevene forventer i dag, og framtidas fagskole. Så undersøkte vi åpent hva vi i fellesskap må gjøre her i fylket for at det skal bli et godt tilbud for elevene. Gjennom å jobbe sammen med dette  ble miljøene kjent med hverandre, sier Per Alfred Nordaune Holte, prosessleder i Protomore. Han ledet workshopene sammen med Ragna Brenne Bjerkeset.

– Fagskolen hadde ansatt ny leder, og en av målsetningene med samlingene var skulle bli kjent med begge miljøene gjennom arbeidsprosessen. Det er naturlig at bekymringer som “vil alt havne på et annet sted” eller “hva vil skje med jobben min nå som vi skal bli ett miljø” kommer opp i en sammenslåingsprosess. Å jobbe med felles utfordringer som var viktig for dem å adressere ufarliggjorde den innledende frykten, sier Holte.

Design thinking for offentlig skole

– Å skape engasjement rundt de riktige spørsmålene er avgjørende i en endrings- og utviklingsprosess. Hva er det vi faktisk skal løse?, sier Per Alfred Nordaune Holte, prosessleder i Protomore.

Design thinking er en tankegang og konkret arbeidsmetode som er utviklet og undervises ved flere institusjoner for høyere utdanning. Protomore-versjonen er basert på arbeid fra Stanford University og D.Mindsets. Fokuset ligger på menneskelige verdier, å empatisere med de vi lager tjenester for.

Protomore har holdt over 400 design thinking workshoper for nær sagt alle sektorer i næringslivet – fra offentlige barnehager til private, internasjonale selskap, og alt midt i mellom.

Hvordan vil du beskrive prosessen?

– Den første samlingen var et utvalg av representanter fra ulike grupper som var med. Det var den første idéfasen. Det var kjekt å få hjelp i hvordan man skal angripe det. Det er fort gjort å gå rett på løsning i sånne prosesser og hoppe over steg.  Vi så på det grunnleggende: hva er målene, hvem er studentene, hva er styrkene våre, hva skal vi bevare inn i en ny organisasjon? Vi la et felles grunnlag, sier Flovik, og fortsetter:

– Den andre samlingen hadde med alle ansatte. Da hadde vi et utgangspunkt å bygge på. Det er viktig å ha et felles utgangspunkt, for det kan være ulike forventninger i slike sammenslåingsprosesser. Så det er kjempeviktig å bruke tid på legge opp disse prosessene, og særlig i starten.

Illustrasjon av en students reise før, under og etter utdanning

Illustrasjon av en studentreise. Studentene er mangfoldige og det er stort spenn i søkermassen. Vi jobbet med å forstå situasjonen til studenten, hva og hvem som påvirker henne.

Tilbakemeldinger fra deltagerne

Evalueringer viser flere interessante innspill:

– Sirkulær tenkning bør inn som grunnplattform. For eksempel blir det nå flere el-ferger kontra tradisjonell kapteinsutdannelse, og det påvirker selvsagt utdannelsen. Her er fagskolen i Kristiansund allerede i gang, sier en deltager.

– Vi ser nye muligheter når vi må. Pandemien gjør det ekstra tydelig. Markedet vårt blir større nå som mer er digitalt, samtidig må krav til praktisk opplæring løses. Vi må øve på innovasjon og åpen tenking, og se på nye metoder med eksisterende undervisningsressurser, sier en annen.

– Det er fole godt å komme ut på Protomore, det er trivelige omgivelser, det er en god plass å få tid til å tenke de litt større tankene som gjerne forsvinner i arbeidshverdagen på kontoret, avslutter fylkesutdanningssjefen.

Fagskolens ansatte og samarbeidspartnere diskuterer på workshopen.

Vil du vite mer om prosessene vi driver?

Kontakt Per Alfred Nordaune Holte, prosessleder

Del artikkelen:

Næringsteft-deltagere lærer om Design Thinking

Første samling i Næringsteft handlet om kundeinnsikt. Deltagerne fikk et digitalt crashkurs om Design Thinking fra ProtoMore. Næringsteft er en kompetansereise der én vinner står igjen med 1 million kroner. ... Les mer »

Første runde av Protomore Scaleup-programmet nærmer seg slutten

– Protomore Scaleup har som mål å utfordre deltagernes konsept og forretningsmodell, med det formålet å støtte dem til å vokse raskere og etablere seg i nye markeder, sier Birnir ... Les mer »

Birnir Egilsson forretningsutvikler Protomore

Birnir Egilsson (PhD) nyansatt forretningsutvikler

Birnir Egilsson (PhD) er nyansatt forretningsutvikler hos Protomore. Han vil bidra til å utvikle næringslivet ved hjelp av engasjerte, forskningsbaserte workshoper og smidig tilnærming. Protomore hjelper lokalt og nasjonalt næringsliv ... Les mer »

AKTUELT ARKIV

  • november 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februar 2020
  • januar 2020
  • desember 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • august 2019
  • mai 2019
  • mars 2019
  • februar 2019
  • januar 2019
  • november 2018
  • oktober 2018
  • august 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • juni 2017
  • mai 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februar 2017
  • januar 2017
  • desember 2016
  • november 2016
  • september 2016
  • mai 2016