Maritech utvikler seg med tjenestedesign

Høsten for vel to år siden deltok Maritech på kurs i tjenestedesign arrangert av ProtoMore Kunnskapspark. De har implementert tenkemåten i bedriften – og det har gitt resultater.

– Bakgrunnen for at vi ville lære oss tjenestedesign var at vi skulle løfte hele løsningen vår fra gammel til ny teknologi, og hadde behov for faglig input, sier Bjørnar Kvalsnes, Product Manager og Sindre Jensen, Principal Cloud Architect i Maritech.
Maritech lager programvareløsninger for sjømatindustrien som gjør det mulig å kontrollere og spore sjømat fra fangst til marked. Hele 70 % av Norges eksport av sjømat går i dag gjennom disse datasystemene.

Ville lage noe nytt

Maritech deltok på fire workshops i tjenestedesign (Design thinking) høsten 2017.
– Ny versjon av programvaren vår var påbegynt, og en ting var helt klart: det var ikke snakk om å lage en kopi av det vi hadde, men å utvikle noe helt nytt. Bransjen og verden er i forandring, og da gjelder det å få åpnet øynene, tenke nye tanker og være kreativ, sier Jensen.

Forstod at prosessen er viktig

– Vi synes at tjenestedesign var veldig fornuftig. Måten å tenke på var ganske kjent for oss, men vi hadde ikke hatt den strukturen rundt arbeidsprosessen som vi fikk nå, forteller Kvalsnes.
– Det var ganske artig å se at måten vi hadde jobbet på ved softwareutvikling var ganske lik dette. Men vi fikk bedre forståelse av at selve prosessen er en verdi i seg selv. Ved å forbedre prosessen kunne vi dermed lage bedre produkt, forklarer Jensen.

Den store forskjellen

De siste årene har Maritech forretningsmessig tilpasset seg en Design Thinking arbeidsmåte. Et resultat av det er at de har ansatt egen UX (brukeropplevelse) – designer.
– Den store forskjellen som Design Thinking var en akselerator på, er at vi prototyper mye av det vi gjør før vi sender det til utvikling. Vi kjører empatisering av brukeren for å forstå de egentlige behovene. Med en klikkbar prototype er ideen testet på en god måte før vi går videre. Noen ideer går rett til implementering i dag også, men mye blir testet og jobbet mer med. Det handler om å forstå behovet og hvilken jobb vi skal gjøre, sier Kvalsnes.

Maritech har opprettet en egen lab: Digital Seafood Innovation Lab, et spydspissmiljø for å kombinere sjømattradisjoner med teknologi og kunnskapsrike kunder.

Early adopters

Han legger til at de er bevisst på å forankre prosessen i møte med kunder, og at de bruker tjenestedesign i hovedsak på det nye forretningsområdet Maritechs Analytics.
– Det er med early adopters-typer av kunder vi jobber med dette. De synes dette er kult, og at det er bra at vi kommer med beste løsning som kan gjøre dem gode. Det er bra stemning rundt det, forteller Kvalsnes.

 

ProtoMore Kunnskapspark holder nytt kurs i Design Thinking i vår. Kurset er fordelt over 3 dager, med tid til å jobbe med egne case i mellomperioden. Datoer: 7. mai og 26. – 27. mai. Les mer om kurset og meld på her.

Del artikkelen: