Stranda Prolog har deltatt i Omstillingsmotor, et konsept for rask, innovativ omstilling levert gjennom NCE
iKuben. I innovasjonsprosessen har de involvert mange, og de har allerede tatt i bruk ny kunnskap og nye verktøy i prosjektutvikling.
Det var ProtoMore som ledet 35 deltagere gjennom innovasjonsprosessen som pågikk i perioden 20. januar til 3. mars.
Daglig leder Klaus Hoseth i Stranda Prolog er godt fornøyd med deltagelsen i Omstillingsmotor:
"Det har vært overraskende bra. Jeg har deltatt på ulike typer nettverksaktiviteter opp gjennom, og dette er noe av det absolutt bedre vi har vært med på. Det er spesielt det praktiske som gir gjenklang. Læring er sjelden effektivt når man bare forteller. Men her har det vært rom for refleksjon".
- Klaus Hoseth.
Stranda Prolog har engasjert mange i prosessen. Da de møttes på første samling i Kristiansund i januar, deltok 35 personer
fra ulike avdelinger i virksomheten. Dette var den første av tre samlinger. I tillegg har deltagerne hatt hjemmearbeid mellom
samlingene. – Jeg var grunnleggende skeptisk til å engasjere så mange. Men det er jeg glad for at vi gjorde. Hadde vi vært bare
10 personer ville dette vært bortkastet. Jeg er glad for at Hedda overbeviste meg om at vi skulle gjøre det slik, sier Hoseth.
Hedda Evjen er personal- og kvalitetsleder i Stranda Prolog. Hun har fulgt prosessen tett, både i planleggings- og
gjennomføringsfasen. – Jeg synes det er viktig at vi har blitt utfordret av prosesslederne, og at vi turte å ta de utfordringene vi
fikk. Hvis ikke lærer vi ikke noe av det. Sånn sett var det bra at det var små nok grupper. Med 6 personer i gruppene fikk alle
blomstre og være kreative i prosessen. Folk har også blitt kjent med hverandre på en annen måte ettersom gruppene var satt
sammen av medarbeidere som ikke jobber sammen til vanlig, forteller Evjen.
– Det som er viktig er hva dette betyr framover for oss. Det som er bra er at vi sett ta med oss konkrete verktøy. Vi har blitt drillet
på å forstå kundebehov (personas), idéutvikling og hvordan jobbe smart med kreative prosesser. Nå har vi gangen i det, og vi har lært
en ny tankeprosess, sier Hoseth.
Hoseth mener Stranda Prolog også har fått økt forståelse for hva som ligger
i en smidig prosess. – Vi har hatt mye diskusjoner internt omkring hvordan
vi skal gjøre ting. Nå tenker vi litt annerledes enn tidligere, og vi er nærmere
å lande hvordan teamene våre skal være nå enn før denne prosessen.
- Hva dette betyr for prosjektlederens rolle og hvordan bygge opp team
kommer vi til å jobbe mer med, legger Amund Bjerkholt, ansvarlig på
engineering, til. På hans avdeling er det allerede mange bra initiativ der
de har tatt i bruk prosessen.
Da Stranda Prolog startet denne prosessen i januar hadde de med seg følgende utfordringer:
– Jeg er veldig fornøyd med at vi valgte de problemstillingene. Folk har nå beveget seg inn i det universet og har begynt en tankeprosess, sier Hoseth. Målet er vekst i årene som kommer. Hoseth mener det er en vanvittig kraft i å yte 1-3 % bedre hvert år, og at tiltakene retter seg mot det. – Vi ønsker å kunne jobbe lenge nok med å forstå problemet før vi begynner å løse det. Tidligere var det 80 % programmering og 20 % dokumentasjon. Det har vi nesten snudd på hodet. Vi vil redusere tiden folk er operativt inne og gjør design. Vi skal gjenbruke og plukke fra arkivet. Verdien på bedriften er arkivet vårt, sier Hoseth.
Hoseth mener Omstillingsmotor er utmerket for den rette virksomheten. – Vi hadde et ønske om å kunne omstille oss når det er behov
for raske endringer. Ikke stå i mot bølgen, men surfe på den. For best resultat av denne prosessen, må du nesten være der når du begynner.
Du må være motivert og ha litt av tankegodset inne. Da får du mest ut av det, råder Hoseth.
Fra ProtoMore sin side, er det Per Alfred Holte og Ragna Brenne Bjerkeset som har ledet Stranda Prolog gjennom prosessen.
– Det har vært veldig utfordrende og veldig kjekt.
Stranda Prolog har vist engasjement og tatt tak i utviklingen.
De har virkelig tatt ballen, mener Holte. I alle prosesser blir det tilpassinger for å gjøre det optimalt til deltagerne.
Slik har det vært også her.
– Vi har vært gjennom de verktøy og prosess-stegene vi skisserte innledningsvis i Omstillingsmotor. Hele veien har vi vektet inn mot
deres behov, gjennom å sparre og sjekke av underveis. Som vanlig har vi fokusert på læring gjennom egne prosjekt, og tilført ny kompetanse både på teknologiområdet og prosessuelt opp mot det. Det skiller oss fra andre leverandører, forteller Bjerkeset.
– Jeg opplever dette som veldig tilpasset vår virksomhet. Også underveis gjorde vi en endring ift. hvordan vi jobber.
Det er bra at det er rom for å kunne stoppe opp og kjenne når det er noe, og så få det tilpasset, avslutter Hoseth.