Design Thinking, også kalt brukersentrert innovasjon, er en menneskeorientert måte å jobbe med innovasjon og utvikling på. Den kobler en analytisk tilnærming med intuisjon og kreativitet. Ved å sette mennesket i fokus løser brukersentrert innovasjon problemer og skaper nye løsninger.
Design thinking er med andre ord en brukerorientert og prototype-drevet metodikk som plasserer brukerne og deres behov i sentrum når nye løsninger blir utviklet. Tradisjonelt har nye løsninger blitt utviklet med utgangspunkt i en idé eller et ønske fra en bedrift. I Design Thinking snur vi på dette og utvikler nye løsninger med utgangspunkt
i det reelle behovet til brukerne.
I Design Thinking jobber vi kreativt med design, teknologi og økonom
i tverrfaglige team for å sikre best mulig resultat. Vi ønsker å forstå brukerne for å passe på antagelser ikke kommer i veien for deres
behov og ønsker, det gjør vi ved å involvere dem i utviklingsprosessen.
"Design is not just what it looks like and feels like.
Design is how it works." - Steve Jobs
Når vi utvikler nye løsninger bruker vi mye tid på å kartlegge og forstå de som faktisk skal bruke løsningen. Vi låser oss ikke inne på et møterom og prater oss frem til en ferdig løsning – vi går ut og snakker med folk, vi utfordrer antagelser og redefinerer problemer slik at vi kan lage et produkt som både fyller bedriftens forretningsmål og brukernes behov.
Mange går i fellen ved at de antar at de allerede har svaret før de har begynt. En god forståelse av brukernes behov er selve fundamentet i utviklingsarbeidet.
Vi definerer brukernes behov, utfordringene deres og bruker innsikten vi samler inn til å gi et konkret beslutningsgrunnlag for alt videre arbeid.
Etter at vi har fått en forståelse for brukernes behov og definert problemstillinger som skal løses, setter vi i gang med å jobbe frem gode idéer og finne smarte løsninger.
De beste ideene blir til prototyper, slik at vi kan sette ideene ut i praksis. Vi tester, eksperimenterer og avdekker utfordringer og gode løsninger.
Løsningen blir implementert, men arbeidet stopper ikke der. Kontinuerlig analyse og optimalisering må til for at resultatet skal gå fra bra til best.