Forretningsmodeller

Forretningsmodeller er fundamentale verktøy for enhver bedrift. De beskriver hvordan virksomheten skal skape, levere og fange verdi.


En forretningsidé forteller hva bedriften skal gjøre, mens en forretningsmodell forteller hvordan bedriften skal gjennomføre idéen i praksis.
En forretningsmodell skal svare på spørsmål som:  

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kunden?
  • Hvem er venner og konkurrenter?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?

Ved å besvare disse spørsmålene, kan bedriften utvikle en struktur som ikke bare retter seg mot behovene til sine kunder, men også sikrer en bærekraftig økonomisk drift. En veldefinert forretningsmodell gir klarhet og retning, og er avgjørende for å kunne navigere i et konkurranseutsatt marked.

Business Model Canvas:

Det finnes flere fremgangsmåter for å utvikle forretningsmodeller. En metode vi i ProtoMore har god erfaring med er Business Model Canvas,
et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. Disse hjelper deg å kartlegge blant annet kundesegmenter, verdiløfte, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.













  • Forretningsmodellen defineres ofte som hvordan bedriften skaper, leverer og kaprer verdi.
  • Kjernen i forretningsmodellen er verdiforslaget: Hva er det vi leverer av verdi til kunden?
  • Gjennom verdiforslaget vil kunden gi tilbakemelding på hvor verdifullt forslaget er basert på sin betalingsvilje.
  • Samme produkt/tjeneste introdusert i samme marked med ulik forretningsmodell vil gi ulik avkastning.
  • De fleste bedrifter eksperimenterer i liten grad med sine forretningsmodeller da dette blir sett på som komplekst og utfordrende.
  • Gjennom endringer i hvordan man skaper og leverer produkter vil det også fremtvinge seg nye måter å kapre verdi på.
  • Digitalisering er ofte et eksempel som fremtvinger tanker om hvor man skaper verdi og hvem som skal betale for den med hvilken verdi.
  • Det er en rekke produkter og tjenester som har fremtvunget nye forretningsmodeller: søkemotorer, digitale apper, skytjenester, leveranse og betaling for musikktjenester, delingsøkonomi, tjenestifisering, bærekraft osv.  

Kontakt

Sjur Vindal

Sjur Vindal

Forretningsutvikler
905 38 436sjur@protomore.noLinkedIn-profil

Aktuelle arrangementer

No items found.

Relaterte tjenester

No items found.

Relaterte nyheter

No items found.

Få nyheter fra ProtoMore

Tusen takk for at du meldte deg på vårt nyhetsbrev!
Beklager. Noe gikk galt ved innsendelsen. Vennligst prøv igjen.