Forretningsmodeller er fundamentale verktøy for enhver bedrift. De beskriver hvordan virksomheten skal skape, levere og fange verdi.
En forretningsidé forteller hva bedriften skal gjøre, mens en forretningsmodell forteller hvordan bedriften skal gjennomføre idéen i praksis.
En forretningsmodell skal svare på spørsmål som:
Ved å besvare disse spørsmålene, kan bedriften utvikle en struktur som ikke bare retter seg mot behovene til sine kunder, men også sikrer en bærekraftig økonomisk drift. En veldefinert forretningsmodell gir klarhet og retning, og er avgjørende for å kunne navigere i et konkurranseutsatt marked.
Det finnes flere fremgangsmåter for å utvikle forretningsmodeller. En metode vi i ProtoMore har god erfaring med er Business Model Canvas,
et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. Disse hjelper deg å kartlegge blant annet kundesegmenter, verdiløfte, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.